Přeskočit na obsah

Co je to zdravá strava? Můžeme se ještě v dnešní době zdravě stravovat?

Zdravá strava

Zdravá strava klíčem ke zdraví


Co je to zdravá strava? Můžeme se ještě v dnešní době zdravě stravovat? Není jednoduché si na tyto otázky odpovědět, protože názory na zdravou stravu se mění každou chvíli a odborníků a různých výživových poradců máme nespočet.

Důležité jsou kvalitní potraviny


V dnešní rychlé době je zdravá strava u mnoha lidí z důvodu hektického životního stylu, stresu a nedostatku času až na druhé koleji. Proto není divu, že je obtížné strávit čas a energii vybíráním kvalitních potravin. Jíme potraviny z fastfoodů, které jsou rychle zpracované, nekvalitní a pro naše tělo nejsou přínosem.

Pijeme energetické nápoje, které nás udržují dlouho do noci vzhůru, a to vše má negativní vliv na náš organismus.

Proto je pro správné fungování těla klíčové investovat do kvalitních potravin, zejména těch v biokvalitě, které našemu zdraví neškodí, naopak jsou pro něj přínosem. Biopotraviny jsou produkty pocházející ze surovin ekologického zemědělství, tzn. výroba probíhá přirozeně, bez použití jakýchkoli chemických látek, například umělých hnojiv a ochranných prostředků či antibiotik.

U každé potraviny nebo produktu je důležité si zjistit, jak a kde byly vyrobeny a zpracovány, nebo odkud pochází. Například hovězí maso bychom měli vybírat jenom z krav, které se pohybovaly na pastvinách a nebyly krmeny nepřirozenou stravou. Biozemědělci musí všechny tyto zásady ze zákona dodržovat, takže máme jistotu, že bio maso je opravdu kvalitní. To se týká i vajec, které denně většina z nás konzumuje. Rozdělujeme je podle kvality od 0 – 3, přičemž nejkvalitnější jsou samozřejmě ty v kvalitě 0 až 1:

0 – Vejce nosnic z ekologického chovu (bio logo je na krabičce)
1 – Vejce nosnic ve volném chovu.
2 – Vejce nosnic v halovém chovu.
3 – Vejce nosnic v klecovém chovu.

Zdravá strava
Jak má vypadat zdravá strava?

Pestrost a vyváženost je základem správného stravování. Důležité je konzumovat potraviny, které jsou tělu prospěšné. Konzumace různých druhů zdravých potravin, včetně čerstvé zeleniny a ovoce, celozrnných výrobků, libových bílkovin (např. drůbeže, ryb a luštěnin) a zdravých tuků (např. avokáda, olivového oleje a ořechů) jsou potřebné pro správné fungování těla. Důležitá je také konzumace dostatečného množství vlákniny pro udržení zdravého trávicího systému.

Zdravé potraviny

1. Maso

Důležité pro fungování našeho těla je konzumace kvalitního masa. Například hovězí maso z pastvy je bohaté na železo, zinek, vitamin B12 a vitamin E. Železo je důležitý minerál pro tvorbu červených krvinek a dodává energii. Zinek je nezbytný pro imunitní systém a správný metabolismus, zatímco vitaminy B12, B6 a niacin podporují zdraví nervového systému. Hovězí maso je rovněž bohaté na bílkoviny, které tělo potřebuje pro správnou funkci.

Velice zdravé pro naše tělo je krůtí maso. Krůtí maso je známé nízkým obsahem tuku a vysokým obsahem bílkovin. Je také bohaté na železo, zinek, fosfor a vitaminy skupiny B. Krůtí maso je výživné a je vhodné i pro ty, kteří dávají přednost nízkotučné stravě.

2. Ryby

Ryby jsou obecně považovány za zdravou potravinu a součást vyvážené stravy. Obsahují mnoho živin, které jsou pro naše tělo důležité. Ryby jsou bohaté na kvalitní bílkoviny, které jsou nezbytné pro růst a obnovu tkání našeho těla. Obsahují také zdravé tuky, zejména omega-3 mastné kyseliny, které mají mnoho zdraví prospěšných účinků. Omega-3 mastné kyseliny, jsou spojovány s ochranou srdce a cév, snižují záněty v těle, podporují zdraví mozku a zlepšují zrak.

Mezi nejzdravější ryby patří losos, sardinky a tuňák. Losos je bohatý na omega-3 mastné kyseliny které mají pozitivní vliv na srdce. Obsahuje také bílkoviny, vitamin D a vitamin B12.
Sardinky obsahují mnoho minerálů a vitamínů včetně vitamínu D a vitamínu B12, který je důležitý pro nervový systém.
Tuňák obsahuje rovněž omega-3 mastné kyseliny a omega-6 mastné kyseliny. Obsahuje rovněž vitamin A, vitamin B12 a vitamin B6.

Co jsou omega-3 mastné kyseliny?  Jedná se o esenciální mastné kyseliny a je důležité vědět, že omega-3 mastné kyseliny si tělo nedovede vyprodukovat, proto je musíme získávat stravou.

V čem pomáhají omega-3 mastné kyseliny?

  • Pomáhají snižovat hladinu cholesterolu. Snižují riziko vzniku srdečních onemocnění
  • Podporují kognitivní funkce a paměť
  • Pomáhají snižovat zánět v těle. Mají silné protizánětlivé účinky
  • Snižují riziko vzniku očních onemocnění

3. Ovoce

Ovoce je bohatým zdrojem různých vitamínů a minerálů, které jsou pro naše tělo nezbytné. Například citrusové plody jsou zdrojem vitaminu C, který posiluje imunitní systém. Banány jsou bohaté na draslík, který pomáhá udržovat zdravou funkci srdce. Zvýšenou rozmanitostí ovoce lze získat širokou škálu těchto důležitých živin.

Ovoce prospěšné pro vaše tělo

  • Avokádo. Avokádo je jedním z nejzdravějších potravin pro naše tělo. Je bohaté na zdravé tuky,( vitamíny (vitamin B6, vitamin E, vitamin C) vlákninu a minerály (hořčík a sodík, které společně regulují krevní tlak a jsou prospěšné pro naše cévy). Velké množství kalorií v avokádu pochází ze zdravých tuků, které jsou důležité pro naše srdce a pomáhají snižovat cholesterol. Avokádo rovněž obsahuje karotenoid lutein a zeaxanthin, které pomáhají udržovat zdravý zrak.
  • Jablka. Jablka obsahují vitamin C, který je důležitý pro imunitní systém. Jsou zdrojem vlákniny a minerálů, jako je draslík, který je důležitý pro regulaci krevního tlaku.
  • Mandle. Dalším skvělým ovocem jsou madle. Mandle jsou velmi výživnou potravinou a pro naše tělo jsou velice užitečné. Mandle jsou bohaté na bílkoviny, vlákninu, zdravé tuky (mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny), vitaminy (zejména vitamin E a vitaminy skupiny B) a minerální látky (hořčík, vápník a železo). Tyto živiny jsou důležité pro správné fungování organismu.
  • Mandle jsou prospěšné pro zdraví srdce a pomáhají snižovat cholesterol. Poslední výzkumy naznačují, že mandle a vitamin E a další antioxidanty, které obsahují, mohou mít pozitivní vliv na kognitivní funkce a zdraví mozku. Antioxidanty pomáhají chránit buňky před poškozením volnými radikály.
  • Banány. Banány jsou bohaté na minerály (draslík, hořčík) a vitamíny (vitamin C, vitamin A, vitamin B6). Draslík v banánech pomáhá udržovat zdravý krevní tlak a snižuje riziko srdečních onemocnění. Draslík je důležitý pro udržení normálního srdečního rytmu.
  • Brusinky. Brusinky obsahují vysoké množství antioxidantů a vitamínu C, vitamínu E a vitamínu K. Obsahují látky proanthokyanidiny, které pomáhají při infekci močových cest.
Zdravá strava avokádo

4. Zelenina

  • Brokolice. Brokolice je jednou z nejzdravějších druhů zeleniny, která by neměla chybět ve vašem jídelníčku. Je plná živin a prospěšných látek a má mnoho zdraví prospěšných účinků. Brokolice obsahuje přírodní antioxidanty a je skvělým zdrojem vlákniny, která je důležitá pro zdravé trávení. Brokolice obsahuje vitamín C, vitamín A a vitamín B9.
  • Špenát. Špenát obsahuje antioxidanty a vlákninu a je bohatý na železo. (Železo produkuje hemoglobin. Ten pomáhá červeným krvinkám rozvádět po těle kyslík). Obsahuje vitamín C, A a K.
  • Červená Řepa. Červená řepa je bohatá na důležité živiny, jako je vláknina, vitamin C, železo a hořčík. Obsahuje také antioxidanty, které přispívají k dobrému trávení.
  • Mrkev. Mrkev obsahuje mnoho antioxidantů a vitamín A,C a E. Mrkev nám pomáhá zlepšovat zrak, udržuje zdravou pokožku a podporuje imunitní systém.
Zdravá strava borůvky

Je důležité si uvědomit, že zdravá strava zahrnuje různé potraviny bohaté na živiny, které přispívají k dobrému zdraví. Je mnoho druhů zdravých potravin, ze kterých si můžete vybírat, záleží jenom na vás kolik času a energie vložíte do sebe a začnete se zdravě stravovat. V dnešní době, kdy máme na výběr z nepřeberného množství potravin, musíme obzvláště věnovat pozornost kvalitě a vybírat jenom ty nejkvalitnější a nejzdravější.

Sdílejte článek