Přeskočit na obsah

Patní ostruha: jak chránit své nohy při chůzi a sportu

Patní ostruha

Chůze a pohyb obecně je důležitou součástí zdravého životního stylu. Pomáhá udržovat naše tělo v kondici, zlepšuje náladu a posiluje imunitní systém. Ale sportovní aktivity včetně chůze se mohou také pojit s rizikem určitých potíží včetně bolesti v oblasti patní kosti známé jako patní ostruha nebo plantární fasciitída.

Patní ostruha se může objevit náhle a bez varování. Projevuje se bodavou bolestí při každém kroku a může vás potrápit víc, než si myslíte. V tomto článku se podíváme na to, jak chránit nohy při chůzi a sportu a co dělat v případě bolesti patní ostruhy.

Co je patní ostruha?

Patní ostruha je bolestivý stav, který postihuje patu nohy. Bolest patní ostruhy obvykle způsobuje zánět v oblasti paty. Bolest se vyskytuje zejména při chůzi, sportu a stání. Zánět patní ostruhy není závažný stav, ale může způsobit omezení pohybu a velké nepříjemnosti. Může vás trápit pár týdnů, ale i několik měsíců, nebo s patní ostruhou můžete dokonce bojovat i roky. Proto je důležité nepodcenit první příznaky a začít s léčbou ihned.

Zejména u sportovců kteří namáhají chodidla pravidelně, může být bolest patní ostruhy omezující a velmi nepříjemný stav. Proto je důležité před každou sportovní aktivitou věnovat pozornost rozcvičení chodidel, Achillovy šlachy a protažení.

Jak vzniká ostruha na patě?

Vznik patní ostruhy většinou souvisí s opakovaným přetěžováním patní kosti a s ní spojených šlach. Typickým faktorem, který toto způsobuje, je dlouhodobé přetěžování nohou a zejména chodidel při chůzi, stání, běhu nebo skákání. Při přetěžování šlach nohy dochází k mikrotrhlinám a zánětům. Tělo na tato mikrotraumata zareaguje tak, že začne vytvářet novou kostní tkáň pro posílení namáhané oblasti. Tato nová kostní tkáň tvoří výčnělek zvaný patní ostruha. Tento výstupek může být velmi malý a bolestivý, ale u každého člověka se může lišit.

Související článek: Zdravotní obuv

Příznaky patní ostruhy

Typickým příznakem patní ostruhy je bolest paty, která může být nejsilnější při prvním ranním kroku. Bolest může být také intenzivnější po delším sezení nebo stání. Dalšími příznaky patní ostruhy mohou být ztuhlost paty, otok a zarudnutí v oblasti paty.

Léčba patní ostruhy

Cílem léčby patních ostruh je zmírnit bolest a zánět v oblasti paty. Většinu případů patních ostruh lze úspěšně léčit konzervativní léčbou.

  • Omezení zátěže: během prvních dnů a týdnů je důležité omezit zatížení paty, aby se plantární fascie mohla zklidnit a postupně se zahojit. Omezení zátěže lze dosáhnout nošením zdravotní obuvi na patní ostruhu s měkkou podrážkou nebo využitím ortopedických vložek.
  • Protahování a posilování: protahování a posilování svalů nohou pomáhá zlepšit flexibilitu a snížit nadměrné přetěžování plantární fascie.
  • Fyzioterapie: fyzioterapie může pomoci zmírnit bolest a zánět a zlepšit pohyblivost plantární fascie a šlachy. Používá se ultrazvuk, laser nebo rázová vlna.

Délka léčby patní ostruhy se u jednotlivých osob liší a závisí na závažnosti stavu. Ve většině případů se po několika týdnech nebo měsících konzervativní léčby bolest a zánět zmírní. Většinou se patní ostruha vyléčí konzervativně a operativně se léčí velmi zřídka.

Chyby při tréninku rychlosti
Správná technika skoků

Vhodná obuv může pomoci při problémech s patní ostruhou

Zánět patní ostruhy může vzniknout také nošením nevhodné obuvi. Zdravotní obuv na patní ostruhu by měla mít měkkou podešev, aby tlumila nárazy při chůzi a zároveň chránila vaše klouby před nadměrným namáháním. Proto je důležité věnovat pozornost při výběru vhodné zdravotní obuvi, která vám pomůže odlehčit nejenom patě při chůzi, ale také odlehčit vašim kloubům, díky měkkému došlapu.

Měkká podrážka zdravotních bot vám pomůže jak při bolestech s patní ostruhou, tak při bolestech kolene, zad a kyčlí. Klíčové je vybírat pohodlnou obuv podle kvality zpracování, materiálu a zkušeností výrobce se zdravotní obuví. Při výběru vám také mohou pomoci recenze zákazníků na internetu. Proto je klíčové věnovat hledání té nejpohodlnější a nejvhodnější obuvi dostatek času a úsilí.

Zdravotní obuv na patní ostruhu
Vhodná obuv je klíčová při bolestech patní ostruhy

Ploché nohy a jejich vliv na plantární fascii

Ploché nohy jsou stav, kdy jsou podélné klenby nohou zborcené. To vede k nadměrnému tlaku na plantární fascii, silnou šlachu, která se táhne od paty k prstům. Tento nadměrný tlak může vést k mikrotrhlinám ve fascii, které způsobují zánět a bolest. V některých případech může zánět vést také k tvorbě kostního výrůstku na patní kosti, známých jako patní ostruhy.

Masáž chodidel jako prevence bolesti

Patní ostruhy se mohou objevit také u lidí s revmatickými onemocněními, jako je revmatoidní artritida nebo dna. Revmatická onemocnění mohou způsobit změny v kostním metabolismu, které vedou k ukládání vápníku v oblasti patní kosti. To může také vést k tvorbě patních ostruh.

V dnešní době patní ostruhou trpí zhruba 10% populace a nejčastěji jí trpí lidé od 40 do 60 let a také sportovci kteří denně trénují a extrémně namáhají chodidla a nohy (zejména pak běžci a sportovci kteří sportují na tvrdých površích hlavně na parketách v hale). Častěji patní ostruhou trpí ženy než muži. Je to skoro dvakrát více a důvodů může být několik:

  • Ženy jsou vystaveny většímu množství hormonálních změn než muži, zejména během těhotenství a menopauzy. Tyto hormonální změny mohou ovlivnit metabolismus a růst kostí a zvýšit riziko vzniku patních ostruh.
  • Ženy nosí boty na vyšším podpatku častěji než muži. Boty na vysokém podpatku více zatěžují patu, Achillova šlacha se více zkracuje a to všechno dohromady může zvýšit riziko vzniku patní ostruhy.
intervalový trénink
Důležitá je technika běhu

Jak mohou sportovci předcházet bolesti patní ostruhy

Sportovci jsou náchylnější ke vzniku patních ostruh než lidé, kteří nejsou aktivní. Je to proto, že sportovci často vykonávají opakované pohyby, které patní kost zatěžují, a ta je tak náchylnější k zánětům a podráždění. Sporty při kterých se nejvíce tvoří patní ostruhy jsou volejbal, basketbal, běhy, tenis a skoky.

Existuje několik způsobů jak sportovci mohou předejít vzniku patní ostruhy:

  • Klíčové je dodržování správné techniky při sportu (běhy, skoky).
  • Dostatečná regenerace po sportovním výkonu může snížit riziko vzniku patních ostruh
  • Protažení nohou po sportovním výkonu zejména pak lýtkového svalu a chodidel
  • Masáže chodidel a lýtek
  • Zahřátí a rozhýbání Achillovy šlachy před sportovním výkonem
Protahování
Protahování chodidla a Achillovy šlachy

Závěr

Závěrem lze říci, že léčba bolesti a prevence patních ostruh je důležitou součástí zachování pohodlí a mobility. Kombinace konzervativních a preventivních opatření může vést k úspěšnému zvládnutí tohoto bolestivého stavu. Důležité je také nošení vhodné obuvi, pravidelné protahování a udržování zdravé hmotnosti. Pokud ucítíte bolest na patě, je důležité vyhledat odbornou lékařskou pomoc a zahájit léčbu co nejdříve. Vaše nohy vám poděkují.

Sdílejte článek