Přeskočit na obsah

Jaké jsou výhody bruslení pro zdraví a kondici?

Jízda na kolečkových bruslích

V dnešní uspěchané době stále častěji hledáme způsoby, jak spojit pohybovou aktivitu se zábavou. Jedním z takových sportů, který nás nejen fyzicky posiluje, ale také přináší radost a zábavu, je bruslení na kolečkových bruslích. Tato sportovní aktivita nemusí být jen pro mladé, můžete se jí věnovat i v pozdějším věku. V tomto článku se podíváme na některé výhody bruslení a to, proč byste s touto zábavnou aktivitou měli začít ještě dnes.

Fyzické přínosy

Bruslení na kolečkových bruslích prospívá celému tělu. Svaly paží, břicha, zad a nohou se zapojují při každém pohybu. Pravidelný trénink může vést k posílení svalů, což má pozitivní vliv na celkovou kondici.

Co nejvíce posiluje jízda na kolečkových bruslích

  • Stehna: Jízda na kolečkových bruslích posiluje stehenní svaly. Ty jsou důležité pro udržení stability při pohybu. Silné stehenní svaly pomáhají při jízdě udržovat pokrčená kolena a zvládat techniku bruslení.
  • Hýždě: Při odrazu jsou hýžďové svaly namáhány nejvíce. Silné hýžďové svaly jsou důležité k udržení správného držení těla při bruslení.

Kromě nohou jízda na bruslích posiluje také:

  • Břišní svaly: Při bruslení břišní svaly neustále pracují a tím podporují stabilitu a rovnováhu a posilují se.
  • Zádové svaly: Při jízdě na kolečkových bruslích zádové svaly pracují, posilují se a podporují správné držení těla.
  • Svaly rukou:  Svaly ramen, paží a předloktí se také zapojují, podílejí se na udržení stability těla a zároveň se posilují.

Související článek: Disciplína ve sportu

Trénováním těchto svalových skupin podporuje bruslení lepší celkovou kondici a sílu. Pravidelné bruslení může vést k rozvoji svalové hmoty a zlepšení celkové fyzické zdatnosti.

Jak efektivně spalovat kalorie na kolečkových bruslích

Jízda na kolečkových bruslích je skvělá aktivita k tomu, abyste spalovali kalorie a začali hubnout. Jako u každého sportu plazí že, čím intenzivněji cvičíte, tím více kalorií budete spalovat. Při rychlosti okolo 15 km/hodinu spálíte zhruba 500 kalorií. Ale samozřejmě záleží na mnoha faktorech, jako je věk, fyzická kondice, hmotnost a mnoho dalších.

Pro dosažení efektivního hubnutí jízdou na kolečkových bruslích musí být člověk v kalorickém deficitu, což znamená spálit více kalorií, než přijmete. Při jakékoli sportovní aktivitě ke spalování kalorií vám pomůže měření tepové frekvence. Ideální tepová frekvence pro spalování tuků a hubnutí je okolo 60 % maximální tepové frekvence.

Je několik způsobů, jak měřit tepovou frekvenci. Nejvíce se na měření tepové frekvence používá hrudní pás. Pás si před měřením nasadíte na holé tělo a ponecháte ho tam po celou dobu sportovní aktivity. Potom už nemusíte nic dělat, hrudní pás se automaticky bezdrátově spojí s hodinkami, které máte připnuté na zápěstí. Důležité je mít pás dobře upevněný na hrudníku, protože má tendenci sjíždět dolů, když se začnete potit.

Jestliže se rozhodnete zlepšit kondici jízdou na kolečkových bruslích a jste začátečník, začněte s delším tréninkem s nižší intenzitou. Až se dostanete do kondice a budete zvládat techniku bruslení a brždění a zlepšíte stabilitu a rovnováhu, pak můžete začít jezdit intenzivněji.

Jízda na kolečkových bruslích je šetrnější ke kolenům a kloubům než jiné sporty. Výhodou bruslení je, že se jedná o aktivitu, kde klouby nejsou vystaveny takovému tlaku jako například při běhu. Při správné technice bruslení mohou být klouby nohou a kolen zatěžovány méně než u jiných sportů. To může mít za následek svěží pocit po tréninku a rychlejší regeneraci těla.

kolečkové brusle
Jízda na kolečkových bruslích přináší mnoho benefitů

Načerpejte energii na kolečkových bruslích

Jízda na kolečkových bruslích je skvělým způsobem jak si v přírodě odpočinout od každodenního stresu a načerpat novou energii.

  • Příjemné prostředí: Při jízdě na kolečkových bruslích v přírodě dýcháte čerstvý vzduch, posloucháte, jak zpívají ptáci a užíváte si „ticho přírody. Příroda sama o sobě má pozitivní vliv na naší pohodu a náladu.
  • Zlepšuje náladu: Bruslení v přírodě a fyzická aktivita může podporovat uvolnění endorfinů. Endorfin je hormon, který snižuje vznik úzkostných stavů a deprese a může navodit dobrou náladu.

Jak vybrat kolečkové brusle

Důležité při výběrů kolečkových bruslí je zvážit několik věcí. Tvrdost koleček, velikost bruslí a tvrdost boty. Při nákupu kolečkových bruslí je dobré zvážit, jaké zkušenosti máte s bruslením. Každý specialista by měl být schopen poradit, jaké brusle pro vás budou ty nejvhodnější.

Ještě než zakoupíte brusle, měli byste zvážit, jak často budete jezdit, po jakém povrchu, nebo jaké jsou vaše cíle. Na trhu je řada typů kolečkových bruslí od fitness in-line bruslí, přes freestyle a rychlostních bruslí až po brusle navržené na inline hokej. Pro začátečníky, kteří s bruslením začínají, jsou nejvhodnější fitness in-line brusle. Tento typ bruslí je nejrozšířenější a jsou vhodné jak pro začátečníky, tak i pokročilé bruslaře.

Při výběru kolečkových bruslí je třeba zvážit, z jakého materiálu je bota vyrobena, jestli je na zavazování, nebo má přezky. Boty na zavazování se utahují lépe a noha je v nich více upevněna, ale můžete zvolit kombinaci zavazování s přezkami. Přezky mají výhodu v tom, že je rychle zapnete a můžete začít s tréninkem. Brusle by měly být o malinko větší a bota vyšší z důvodu lepší stability a rovnováhy.

kolečkové brusle
Brusle na inline hokej

Jak vybrat správná kolečka na brusle

Při výběru kolečkových bruslí je také důležité vybrat kvalitní kolečka. Kolečka se vybírají podle tvrdosti a velikosti. Kolečka s větším průměrem zvládají nerovnější povrch lépe, jsou rychlejší, ale hůř se na nich zatáčí. Malá kolečka se ovládají lépe a jsou stabilnější. Pro začátečníky se doporučuje průměr 76-80 mm. Tvrdost koleček hraje roli v rychlosti a pohodlnosti jízdy na bruslích. Tvrdost koleček se značí číslem a písmenem A na konci, třeba 82A, čím vyšší číslo, tím tvrdší. Tvrdší kolečka jsou rychlejší, ale méně tlumí nerovnosti povrchu a rychleji se opotřebují. Pro začátečníky jsou vhodnější měkčí kolečka, například 78A, která jsou pomalejší a stabilnější.

Naučit se bruslit na kolečkových bruslích není náročné, ale vyžaduje to odhodlání, trpělivost a trénink. Před tím, než začnete bruslit, je důležité si vybrat rovný suchý povrch bez překážek. Nejdříve se naučte stát na bruslích a až si budete jisti, zkuste první krůčky. Nezapomeňte na ochranné pomůcky jako je helma, chrániče kolen, loktů a zápěstí.

Závěr

Jízda na kolečkových bruslích je skvělá fyzická aktivita, která vás dostane do kondice, posílí svaly celého těla a pomůže spálit kalorie a shodit přebytečná kila navíc. Důležité je začít pomalu, naučit se správnou techniku bruslení a vytrvat. Naučit se bruslit není složité, ale nějaký čas to zabere. Pro lepší radost z jízdy si najděte parťáka se kterým se budete navzájem motivovat a zlepšovat.

Sdílejte článek